Persbericht KOMO-STABU-BRIS-BNB

---persbericht---

Brede samenwerking met oog op volledige digitale ontsluiting

Iedere KOMO BRL en alle kwaliteitsverklaringen snel te vinden in informatie- platform KOMO-online - directe koppeling naar bouwbesluit via Bouwbesluitonline en besteksystematiek van STABU

Alle KOMO BRL-en plus alle KOMO Kwaliteitsverklaringen (certificaten) zijn in de nabije toekomst rechtstreeks en gratis raadpleegbaar via KOMO BRL-en Online met koppelingen naar zowel Bouwbesluitonline als de STABU besteksystematiek. Dat is het resultaat van een intensieve samenwerking op dit gebied tussen KOMO, STABU, BRIS en de Bond van Nederlandse Bestekdeskundigen BNB. Deze partijen tekenden daartoe dinsdag 3 juli 2018 een ‘Letter of Intent’, die de uitgangspunten voor een volledige digitale ontsluiting van KOMO-geborgde kwaliteit voor bouw en infra vastlegt.

BRL-en en certificaathouders meer zichtbaar

In de nieuwe situatie is het voor ieder bouwproject in bouw en infra mogelijk om de private eisen en de publieke eisen, de Bouwbesluitaspecten én de passende antwoorden daarop te vinden in de BRL-en en meteen in het bestek toe te passen.

Ze zullen staan in KOMO BRL-en Online, het brede informatieplatform dat start met koppelingen aan Bouwbesluitonline en STABU. ‘Een goede digitale ontsluiting is van grote toegevoegde waarde voor alle bestekvoorbereiders, architecten, voorschrijvers, fabrikanten en opdrachtgevers. Wij willen KOMO BRL-en en certificaten geïntegreerd positioneren met diensten zoals STABU en Bouwbesluit-online, waarbij BRL-en en KOMO-certificaathouders meer zichtbaarheid krijgen, ze direct ontsloten worden voor voorschrijvers en toezichthouders en verrijkt worden door ze te koppelen aan de bouwregelgeving en bestekformats’, zo stelt Ton Jans, de directeur van Stichting KOMO.

Over BNB, BRIS, STABU en KOMO

BRIS Bouwbesluitonline kent ca. 60.000 bezoekers per maand. STABU heeft circa 800 licentiehouders, die nu (opnieuw) de KOMO BRL-en krijgen aangeboden. KOMO beheert circa 6.300 certificaten op basis van ruim 400 BRL-en, die in het bezit zijn van zo’n 4.300 certificaathouders. De Bond van Nederlandse Bestekdeskundigen BNB telt circa 85 leden.

20180704 BRL online

Vlnr: Teus Schimmel, voorzitter BNB; Marc Verhage, directeur STABU; Ton Jans, directeur KOMO; Bastiaan Benz, directeur BRIS; Oscar van Doorn, directeur SKH.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief. Vul hieronder uw gegevens in.

(*)Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Verplicht

Bouwfasen

• BRIS biedt een interface die de bouwprofessionals snel naar de juiste informatie leidt. Onderlinge relaties tussen de verschillende aspecten van bouwregelgeving en bouwnormering zijn inzichtelijk. Illustraties en toelichtingen verhelderen de ingewikkelde materie. De producten van BRIS staan bekend als gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig. En zijn toe te passen als totaaloplossing voor alle fasen in het bouwproces.

• U bent er dankzij de applicaties van BRIS altijd zeker van dat uw ontwerpen voldoen aan de relevante wet- en regelgeving en aan de eisen van de opdrachtgever. Laat de applicaties van BRIS u bijstaan bij het efficiënt vinden van en toetsen aan de bouwregelgeving.

• Zorg met de producten van BRIS voor transparantie en een helder toetsproces. Zo kunt u in BRISwarenhuis nagaan of projecten kloppen met de bouwregelgeving, ook als het gaat om oudere versies van het Bouwbesluit. In BRIStoets maakt u rapportages volgens de BRL 5019. Ideaal voor lokale overheden en private toetsers.

• Op elke plek, op elk apparaat snel en gemakkelijk de juiste wet- en regelgeving bij de hand. Dat kan met de applicaties van BRIS. Bespaar tijd en verminder faalkosten. De software van BRIS is altijd up-to-date, dus uw projecten voldoen altijd aan het Bouwbesluit en gerelateerde normen en andere wetgeving.

• U houdt op eenduidige en overzichtelijke manier toezicht tijdens de realisatie-, gebruiks- en sloopfase met de applicaties van BRIS. Zowel overheden als marktpartijen kunnen er goed mee overweg.

• Bij elk bouwwerk of gebouw dat u ontwerpt, bouwt of beheert, heeft u te maken met wet- en regelgeving. Van brand- en constructieve veiligheid, tot en met eisen voor gezondheid, milieu en arbeidsomstandigheden. De producten van BRIS geven u direct inzicht in de wet- en regelgeving bij onderhoud van gebouwen.